Traditionen med att färdas i ett mobilt hem kan spåras till romerna, som tros ha emigrerat från Indien till Europa på 1100-talet. I mer modern historia skulle de hästdragna vagnarna också komma att associeras med kingresande cirkusar och shower. En av de första människorna som använde husvagnen för att resa på fritiden var dr William Golding Stables, som använde den för att resa runt på den engelska landsbygden. Vagnen tillverkades redan 1880, men inte förrän i början av 1900-talet skulle husvagnsåkande på fritiden bli mer etablerat. 1907 bildades i Storbritannien The Caravan Club, där Golding Stables var ordförande.
Även om den första bildragna husvagnen skapades i USA 1897, spridde den sig inte i vidare utsträckning i Nordamerika förrän i början av 1920-talet. Efter det blev det snabbt en populär sysselsättning att campa med husvagn. I takt med att husvagnarna inreddes allt mer som ett hem och blev mer bekväma fick de också ett nytt namn: från att ha kallats caravan blev den nu en house trailer.
Husvagnen kom till Sverige i slutet av 1940-talet, mer specifikt 1948, då Sveriges första husvagnsfabrik SMV öppnade. De första husvagnarna hade inte någon av de bekvämligheter vi idag förväntar oss, som värme, el, kylskåp och rinnande vatten. Det var egentligen bara ett skal av masonit, som kunde innehålla bänkar och madrasser att sova på. Men bilsemester med tältning var sedan tidigare ett populärt fenomen i Sverige, och husvagnarna sålde bra. Försäljningen skulle dock nå sin absoluta topp under 1970-talet, till viss del för att nyproducerade husvagnar då för det mesta var isolerade och hade värme och rinnande vatten. En normal försäljningssiffra idag är runt 4000 husvagnar per år, att jämföra med 1977 då man sålde 14 000 nyproducerade husvagnar. Förutom de förbättrade husvagnarna kan boomen ha berott på att vi i Sverige hade en bra ekonomi, och att vi har en vacker natur som finns tillgänglig tack vare allemansrätten.
Idag är Sverige fortfarande ett av de länderna i Europa där husvagnarna är som mest populära, och även om försäljningssiffrorna har sjunkit sedan 1970-talet håller de sig stabilt på samma nivå. Husvagnen kommer att fortsätta vara en del av folkhemmet och finnas i svenskarnas hjärtan en lång tid framöver.