Husvagnen är något av en nationell stolthet för svenskar. Att åka på husvagnssemester har länge varit synonymt med vår kulturella identitet, och den som någonsin har begett sig ut på en motorväg under sommarmånaderna vet hur trångt det är när alla husvagnar och husbilar ska samsas om utrymmet på väg till någon camping runt om i vårt avlånga land. Numera har vi också fått sällskap av semestersugna resenärer från andra länder som insett att en husvagnsresa är ett utmärkt sätt att tillbringa några veckor på. Det är framför allt tyskar som gärna tar bil och barn med sig norrut för att se sig omkring i Sverige. Ofta har de också en husvagn av svenskt märke – för Sverige är faktiskt en världsledande aktör på just husvagnar.
Cabby är ett klassiskt husvagnsmärke som sålts i otaliga exemplar till svenskar i flera generationer. De startade upp sin verksamhet 1964 när Tore Nilsson fick idén att börja tillverka husvagnar. Nilsson var från Värmland och hade under några bistra nätter hunnit tänka igenom en lösning på problemet med regn och kyla under campingsemestern. Som den driftige man han var startade han upp en fabrik i Kristinehamn, och det blev till ett av de mest framgångsrika företagen i svensk fordonshistoria. Cabby fortsätter än i dag att tillverka nya husvagnar, och även om det har varit utlandsägt i perioder har det nu köpts tillbaka till en ägare i Karlstad där Cabby nu har sin bas.
Samma år som Tore Nilsson satte igång sitt husvagnsprojekt nere i Värmland fick två företagare i form av Håkan Wallin och Bertil Holmqvist samma tanke längre norrut. De beslöt sig för att starta upp husvagnstillverkaren Polarvagnen, och resultatet är – efter ett namnbyte – dagens SoliferPolar. De har sina huvudkontor i Dorotea där också husvagnsfabriken ligger. I samma veva startade också Kabe Husvagnar upp i Småland. Husvagnsfabriker ploppade upp över hela landet under 1960-talet, och många av dem finns kvar än i dag. Någon vikande efterfrågan tycks inte skönjas och utvecklingen på husvagnarna fortsätter att gå i snabb takt.
Att lägga mil efter mil förbi sig på svenska landsvägar låter tråkigt för vissa medan det exalterar andra. Huruvida det är ett billigt sätt att semestra på är inte helt enkelt att svara på. Priset på en husvagnssemester beror förstås mycket på bränslepriser, och de varierar i takt med världsoljemarknadens fluktuationer. Som privatperson går det dock att skydda sig mot höga bränslepriser genom att köpa ett dieseltrim och göra en insats för både plånbok och miljö.